Πλαφόν, καύσιμα και πράσινα παράλογα

«Τάξη» στα καύσιμα με… παράνομο πλαφόν! 

Από τ’ αυτί και… στο Αυτόφωρο στέλνει η κυβέρνηση τους πρατηριούχους καυσίμων που παραβιάζουν το πλαφόν τιμών.!!

Μόνο που, κατά παγκόσμια πρωτοτυπία, τρεις συναρμόδιοι υπουργοί (Οικονομικών, Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής), οι οποίοι επέβαλαν το πλαφόν με κοινή τους απόφαση, έχουν θέσει φαρδιές – πλατιές τις υπογραφές τους σε μια εξόφθαλμα παράνομη απόφαση!


Στην αγορά καυσίμων έχει στηθεί ένα πρωτοφανές θέατρο παραλόγου: για δεύτερη φορά μέσα σε μερικούς μήνες επιβάλλεται πλαφόν στις τιμές, με τον ίδιο παράνομο τρόπο! Δηλαδή, η ανώτατη τιμή επιβάλλεται μόνο στη λιανική πώληση, ενώ ο νόμος 3054/2002, ο οποίος ορίζει τον τρόπο επιβολής του πλαφόν, προβλέπει την επιβολή του σε όλα τα στάδια της διακίνησης καυσίμων, από το διυλιστήριο και τη χονδρική εμπορία, μέχρι το πρατήριο!

Με απλά λόγια, τα διυλιστήρια μπορούν να πωλούν στις εταιρείες εμπορίας σε όποια τιμή θέλουν, οι εταιρείες εμπορίας στους πρατηριούχους επίσης σε όποια τιμή θέλουν, αλλά για τους πρατηριούχους ισχύει ανώτατη τιμή! Κάπως έτσι, φθάνουμε στον ελληνικό παραλογισμό των κλειστών πρατηρίων, όπου ορισμένοι βενζινοπώλες, έχοντας προμηθευθεί καύσιμα σε τιμή υψηλότερη από το πλαφόν, αρνούνται να πουλήσουν με διοικητικά καθοριζόμενη και επιβαλλόμενη… ζημιά! Άλλοι βενζινοπώλες παραβίασαν το πλαφόν και κατέληξαν στο Αυτόφωρο, κατ’ εφαρμογή μιας παράνομης υπουργικής απόφασης.

Στην πράξη δηλαδή, αντί τα συναρμόδια υπουργεία να εφαρμόζουν το νόμο για να προστατεύσουν τον καταναλωτή από τις… αχαλίνωτες διαθέσεις αφαίμαξης που δείχνει το κύκλωμα των καυσίμων, καταλήγουν να προστατεύουν τα κέρδη των δύο ισχυρότερων κρίκων της αλυσίδας (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας) και να εξαφανίζουν τα κέρδη του ασθενέστερου, δηλαδή των βενζινοπωλών!

Πώς κατέληξαν τρεις υπουργοί να παραβιάζουν το νόμο που επικαλούνται για να εκδώσουν μια υπουργική απόφαση; Κατά παγκόσμια πρωτοτυπία, φαίνεται ότι ανέγνωσαν επιλεκτικά το νόμο 3054/2002, ο οποίος στο άρθρο 20 ορίζει επακριβώς τη μεθοδολογία επιβολής του πλαφόν:

1. Ο νόμος αναφέρει, ότι «με κοινή υπουργική απόφαση επιτρέπεται (…) εξαιτίας της αδικαιολόγητης, κατά τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού και κατά τις ειδικές συνθήκες της διεθνούς και εγχώριας αγοράς πετρελαιοειδών, διαμόρφωσης των τιμών των πετρελαιοειδών προϊόντων, να επιβληθούν γενικά ή τοπικά ανώτατες τιμές πώλησης στον καταναλωτή (Α.Τ.Κ) για όλα ή ορισμένα από τα πετρελαιοειδή προϊόντα». Αυτό το σημείο του νόμου ορθά αναγνώσθηκε από τους τρεις υπουργούς….
2. Ακολούθως, όμως, στην παράγραφο 3 του άρθρου 20, ορίζεται ότι «για τον καθορισμό των ανώτατων τιμών πώλησης (…) λαμβάνονται υπόψη οι συνθήκες της διεθνούς και εγχώριας αγοράς και ιδίως α. η μεσοσταθμική λιανική τιμή πώλησης των προϊόντων αυτών στα πρατήρια του λεκανοπεδίου Αττικής ή και σε άλλες περιοχές της χώρας όπου αναπτύσσεται ικανοποιητικά ο ανταγωνισμός, β. τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων, των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων,γ. το διαφορικό κόστος μεταφοράς στις διάφορες περιοχές της χώρας και το πρόσθετο κόστος τροφοδοσίας ορισμένων περιοχών στις οποίες επικρατούν για γεωγραφικούς ή συγκοινωνιακούς λόγους ειδικές συνθήκες,δ. η φορολογική επιβάρυνση των πετρελαιοειδών προϊόντων, ε. άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές στη διεθνή ή την εγχώρια αγορά».
3. Ακόμη πιο σαφής γίνεται η πρόθεση του νομοθέτη να επιβληθεί σε ΟΛΑ τα στάδια διακίνησης το πλαφόν, από μια ματιά στην παράγραφο 4 του νόμου: «Με την απόφαση για τον καθορισμό ανώτατης τιμής καταναλωτή καθορίζονται ειδικότερα: α. η εργοστασιακή (ex factory) τιμή των πετρελαιοειδών προϊόντων και τα στοιχεία επί τη βάσει των οποίων αυτή διαμορφώνεται από τα εγχώρια διυλιστήρια. (…) β. τα ανώτατα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων, γ. διαφορικό κόστος μεταφοράς στις διάφορες περιοχές της χώρας και το τυχόν πρόσφατο κόστος τροφοδοσίας περιοχών σης οποίες ισχύουν ειδικές γεωγραφικές ή συγκοινωνιακές συνθήκες.

Με απλά λόγια, η πράξη επιβολής πλαφόν στις τιμές των καυσίμων πρέπει, σύμφωνα με το νόμο, να καλύπτει όλα τα στάδια της διακίνησης, δηλαδή να καθορίζονται κεντρικά οι τιμές και τα κόστη στα διυλιστήρια, τις εταιρείες εμπορίας, τους πρατηριούχους, ακόμη και στους ιδιοκτήτες βυτιοφόρων.

Σε χθεσινή συζήτηση σε βραδινό δελτίο ειδήσεων (στο “Mega”), ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Εμπορίου (και νομικός), κ. Ντίνος Ρόβλιας, ανέλαβε να εξηγήσει τα ανεξήγητα, όταν του υποδείχθηκε από εκπρόσωπο των βενζινοπωλών ότι είναι παράνομος ο τρόπος επιβολής του πλαφόν. «Διαπιστώσαμε ότι το πρόβλημα εντοπιζόταν στα πρατήρια και επιβάλλαμε την ανώτατη τιμή στα πρατήρια», δήλωσε ο νομομαθής υφυπουργός. Ξεχνώντας, ίσως, ότι ο νόμος δεν προβλέπει διαφορετικές μεθοδολογίες προσδιορισμού της ανώτατης τιμής, ανάλογα με το ποιος κρίνεται από ένα υπουργείο ότι έχει τη μεγαλύτερη ευθύνη για υπερβολικές χρεώσεις των καταναλωτών, αλλά καθιερώνει μία και μοναδική μέθοδο, που καλύπτει πάντα όλα τα στάδια της διακίνησης καυσίμων.

Ακόμη πιο περίεργη, όμως, και από τη στάση υπουργών, που διακριτικά «προστατεύουν» τα οικονομικά συμφέροντα των ισχυρών της αγοράς καυσίμων, είναι η στάση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου: αμέσως έσπευσε να δώσει εντολή να προσάγονται στο Αυτόφωρο οι παραβάτες του πλαφόν πρατηριούχοι, χωρίς όμως να προσέξει ότι η υπουργική απόφαση στηρίζεται σε εσφαλμένη εφαρμογή του εξουσιοδοτικού νόμου! Δηλαδή, ο εισαγγελέας του Α. Πάγου εμφανίζεται έτοιμος ακόμη και να στείλει ανθρώπους στη φυλακή, για να εφαρμοσθεί μια παράνομη υπουργική απόφαση!

Κάθε πολίτης θα διερωτηθεί διαβάζοντας τα παραπάνω: «μα, κανείς δεν παρεμβαίνει όταν η ίδια η κυβέρνηση παραβιάζει το νόμο»; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι απλή: ακόμη και οι ίδιοι οι θιγόμενοι από την υπουργική παρανομία, δηλαδή οι πρατηριούχοι, δεν φαίνεται ότι θα έχουν το θάρρος να προσβάλλουν την απόφαση των τριών υπουργών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου είναι βέβαιο ότι θα «έπεφτε», όπως τονίζουν στο “S” έγκριτοι νομικοί. Γιατί αν το κάνουν, πιθανόν να αντιμετωπίσουν την… οργή των υπουργών και των ελεγκτικών τους υπηρεσιών. Έτσι, το θέατρο του παραλόγου σε σκηνικό παρανομίας φαίνεται ότι θα συνεχισθεί για πολύ, προς δόξα των πρωθυπουργικών διακηρύξεων υπέρ του σεβασμού στο νόμο από τους δημόσιους λειτουργούς…

Σημαντική σημείωση: Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει κατ’ επανάληψη μελετήσει την αγορά καυσίμων, εκδίδοντας δύο κανονιστικές αποφάσεις. Σε όλες τις συστάσεις που έχει διατυπώσει προς την κυβέρνηση, περιλαμβάνεται μονότονα η πρόταση για κατάργηση της διάταξης, που δίνει τη δυνατότητα επιβολής πλαφόν τιμών! Αλλεπάλληλες πολιτικές ηγεσίες των συναρμόδιων υπουργείων «γειώνουν» σταθερά τις προτάσεις της Επιτροπής για την αποκατάσταση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά καυσίμων, διατηρώντας σε ισχύ το νόμο που προβλέπει τη δυνατότητα επιβολής πλαφόν, το οποίο σταθερά εφαρμόζεται –κατά παράβαση του νόμου!- μόνο στους βενζινοπώλες!

http://www.sofokleous10.gr/

Αναμετάδοση από taxalia.blogspot.com

Advertisements

Posted on Πέμπτη, 16 Σεπτεμβρίου, 2010, in Νομοθεσία, Οικονομία, Πολιτική. Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: